Protokoll

Facebook

Instagram


Motioner ska lämnas in senast 4 veckor innan årsmötet.

Mailas till: 

 [email protected]


Årsmötesprotokoll 2023 Hassela Hundklubb

Datum: 5 februari 2023
Plats: Klubblokalen, Bäckaräng

12 stycken medlemmar deltog


§1. Mötets öppnande
Avgående ordförande Nina Blomster förklarar mötet öppnat och hälsar alla
välkomna. Hon tackar för sin tid på ordförandeposten och önskar tillträdande
lycka till. Vidare meddelar hon att föreningen har under året som gått fått ett par
nya medlemmar men också att vi tappat ett par drivande personer.


§2. Godkännande av dagordning
Årsmötet väljer att godkänna dagordningen.


§3. Val av ordförande för mötet
Årsmötet väljer Carina Widlund som ordförande för mötet.


§4. Val av sekreterare för mötet
Årsmötet väljer Betty-Ann Hagberg Jakobsen till sekreterare för mötet.


§5. Val av justerare
Årsmötet väljer Sylvia Krapf till justerare av mötets protokoll.


§6. Justering av röstlängd
Efter räkning godkänns årsmötets röstlängd som 12 personer.


§7. Kallelsen till årsmötet
Kallelsen har gått ut till medlemmar enligt stadgarna


§8. Verksamhetsberättelse
Betty-Ann redogör, tillsammans med övriga styrelsemedlemmar det gångna
verksamhetsåret;
Flera medlemmar har haft fina tävlingsframgångar i olika grenar, bland annat i
nosework, viltspår och på utställningar.
I oktober respektive november arrangerades särskilda promenader i syfte att
samla in pengar till Rosa- och Blåbandets cancerforskning.
En info-dag på torget i Hassela har genomförts för att synliggöra klubben och
presentera vår verksamhet för att på sätt locka nya medlemmar.
Vi har vid tre tillfällen bjudit in föreläsare Ingela Olsson och hon har lärt oss mer
om "Förebyggande friskvård och problembeteende", ”Den gamla hunden” samt ”Friskvård för hunden”
Under försommaren höll vi traditionsenligt medlemsträff vid Volten, där vi
grillade och umgicks. Klubbstugan har också fått sig en tillfräschning i form av
ny färg och lite lagningar här och där.
Styrelsen valde att investera i en egen gräsklippare under hösten, detta för att
lättare kunna hålla efter träningsplanerna.
Året avslutades med glöggmingel och medlemsmöte i Bäckarängslokalen.

§9. Kassarapport
Kassör Anneli Djurman går igenom årsredovisningen, där siffrorna visserligen
landade på minussidan men detta förklaras genom ett bankbyte och en
uppstart av vår nya förening. Budgeten inför nästa år ser mer lovande ut men är
baserat på att vi höjer avgiften för klippkorten samt att medlemsantalet håller
sig någorlunda stabilt.
Årsredovisningen ligger som bilaga 1.

§10. Fråga om styrelsens ansvarsfrihet
Årsmötet beslutade att bevilja den avgående styrelsen ansvarsfrihet för
verksamhetsåret

§11. Val av ny ordförande
Årsmötet väljer Carina Widlund till föreningens nya ordförande.

§12. Val av styrelseledamöter

Årsmötet väljer följande styrelse:Connie Hedberg (NY!)
Elisabeth Lövgren (NY!)
Anneli Djurman, kassör
Elsy Eriksson
Stina Axelsson, sekreterare
Därmed avgår Teresia Jack som styrelsemedlem. Betty-Ann Hagberg
Jakobsen avslutar också sin tid som sekreterare efter lång och trogen tjänst.

§13. Val av suppleanter
Årsmötet beslutar att sätta Betty-Ann Hagberg Jakobsen som ny suppleant
tillsammans med Sylvia Krapf

§14. Inkomna motioner och styrelsens förslag
Inför årsmötet har en motion kommit in. Se bilaga 2.
Styrelsens svar och förslag är att det i nuläget inte finns en tillräckligt stabil
ekonomi till att renovera grusplanerna vid klubbstugan. Beslutet har blivit att vi
med gemensamma krafter får se till att hålla gräset nere och på detta sätt
förhoppningsvis minska antalet myror. Vidare har det beslutats att ”sladda” den
plan som inte är inhägnad för att få till en jämnare yta. Styrelsen återkommer
med mer information i vår när marken är snöfri.

§15. Förslag på kommande verksamhet
Kommande verksamhetsår vill vi fortsätta att utveckla våra olika grupper.
Sökgruppen kommer att starta upp igen till våren och Nina meddelar att hon
kommer att skapa en tävlingsgrupp för de ekipage som har god erfarenhet och
kännedom i sin individuella gren. Tävlingsgruppen kommer således inte att
erbjuda någon handledning utan endast erfarenhetsutbyte och handräckning
medlemmar emellan. TEMA-träningarna kommer att minskas till 1 gång per
vecka och torsdagspromenaderna fortsätter som vanligt.
Ett önskemål om att arrangera KM i olika grenar kommer upp under årsmötet,
styrelsen lovar att titta närmare på detta.
Klubben har fått erbjudande om att hyra ridbanan på Halls för att kunna hålla
aktiviteter under vintertid. (Kostnad 100:- dagtid samt 250:- kvällstid)

§16. Övriga frågor
Årsmötet beslutar att inte låta kassan gå under 20.000:-, detta för att ha en
buffert för oförutsedda utgifter. Samt att under kommande verksamhetsår
endast ha ett klippkort som ska fungera både sommar och vinter. Detta
klippkort kommer att kosta 300:-
En önskan om att datummärka de kakor som finns till försäljning kom upp och
årsmötet beslutar att göra detta till en regel. Diskussionen om hur
bakning/inköp av fikabröd ska hanteras bordläggs och styrelsen tar upp det
igen nästa styrelsemöte.

§17. Nästa medlemsmöte
Nästa medlemsmöte kommer att ske under april månad i Bäckarängslokalen,
styrelsen återkommer med datum och tid.

§18. Mötet avslutas
Ordförande avslutar mötet och bjuder närvarande medlemmar på fika.

Vid protokollet 
Mötessekreterare: Betty-Ann Hagberg Jakobsen

Mötesordförande: Carina Vidlund

Justerare: Sylvia Krapf


Inkomna motioner till årsmötet 2023

Motion /frågor till HHK's årsmöte 2023

Angående träningsplanerna och inhägnaden i Skansfors.

Som ni vet, har Rolf under somrarna - 21 och - 22 hjälpt till att rensa upp ridbanan
och inhägnaden med traktor, men nu har han tyvärr inte den möjligheten längre.

Därför undrar vi :

1) hur långt har styrelsen för 2022 kommit i planeringen för underhåll och eventuella
större åtgärder för träningsplanerna?

2) hur mycket pengar har klubben råd att lägga på dessa åtgärder och underhåll av
planerna?

3) finns det någon alternativ plats som vi kan hålla till på, tillfälligt medan dessa
eventuella åtgärder sker, eller under längre tid om vi i värsta fall inte har råd att
åtgärda och /eller underhålla planerna?

Vi hoppas att årsmötet gemensamt kan komma med fler goda idéer och lösningar,
och sedan ge uppdraget till styrelsen för 2023 att jobba vidare med detta.


2022-08-09

* Antalet medlemar 2022 , 26 stycken


Årsmöte Hassela Hundklubb

2022-05-08

Mötet hölls i Bäckarängslokalen.

17 medlemmar deltog

 

1.   Nina öppnade mötet och hälsade alla välkomna.

2.   Dagordningen godkändes.

3.   Nina valdes till ordförande för mötet.

4.   Betty Ann valdes till sekreterare för mötet.

5.   Till justerare valdes Sylvia och Anneke

6.   Röstlängden justerades 

7.   Kallelsen till årsmötet godkändes.

8.   Betty Ann läste upp verksamhetsberättelsen.

9.   Anneli gav kassarapport.

10. Mötet gav styrelsen ansvarsfrihet.

11. Mötet valde Nina till ordförande för klubben.

12. Till styrelseledamöter valdes Stina omval och Tessan nyval.

13. Nyval av Börje och Connie till suppleanter.

14. Förslag på kommande verksamhet blev : KM i rallylydnad, KM i viltspår, starta personsökgrupp. Nosework grund, Viltspår grund och fortsättning, Ringträning, Lydnad/vardagslydnad.

15. Övriga frågor. Nina kollar med Sara och Andreas om att få hyra lokalen till hösten igen. Skriva ut medlemslista. Meddelande om städdag kommer. Kickoff träff den 22 maj kl vid klubbstugan. Först en Agriapromenad och en äventyrsbana lagd av Nina. Sedan grillning. Var och en tar med sig mat och dryck.

Stina fixar så att Alltjänsten hämtar grillröret

16. Mötet avslutades.

Betty-Ann Hagberg Jakobsen, sekreterare.

Justeras av Sylvia Krapf och Anneke van der Hoorn

 


.Årsmöte Hassela Hundklubb

Den 11 April 2021 vid klubbstugan.

Närvarande:

Carina, Nina, Börje, Maria, Lisa, Erland, Elina, Elsy, Anki, Anneli, Stina, Betty-Ann.

 

1.  Carina öppnade mötet.

2.  Dagordningen godkändes.

3.  Carina valdes till ordförande för årsmötet.

4.  Betty-Ann valdes till sekreterare för årsmötet.

5.  Maria och Börje utsågs till justerare för årsmötet.

6.  Röstlängden justerades.

7.  Kallelsen till årsmötet godkändes.

8.  Betty-Ann läste upp verksamhetsberättelsen.

9.  Maria gav kassarapport, varvid mötet beslöt att hennes mobilnr används för swish till           klubben. 

10. Styrelsen gavs ansvarsfrihet.

11. Nina Blomster valdes till ny ordförande,efter Carina som avsagt sig omval.

12. Omval av styrelseledamöterna Maria, Anneli, Lisa och Betty-Ann.

      Samt nyval av Carina och Stina.

13. Omvaldes suppleanterna Elsy och Lena

14. Kommande verksamhet: Den 16 maj KM i Nosework. Planerade: Viltspårkurs 2 helger ca        kl 10.00-13.00 , 650 kr. Aktivitetsbana på volten torsdagar.

15. Genom röstning beslöts byte av logga och namn på klubben. Vi heter nu Hassela                  Hundklubb. Hemsidan blir kvar. Stina gör annons till Hasselabladet och Nordanstigarn. Klubben kommer att erbjuda medlemmar att delta i olika kurser. Vår nyvalda ordförande Nina Blomster är instruktör.

16. Nästa medlemsmöte blir den 25/5 kl 18.00 vid klubbstudan

17. Årsmötet avslutades och grillarna tändes.

 

Betty-Ann Hagberg Jakobsen, sekreterare

Justeras:  Börje Fröhlen, Maria Östlund